woensdag, april 25, 2007

Anzac Day

Vandaag is het een officiele vrije dag in Australie. Vandaag word de slag bij Gallipolli herdacht in Turkije waarbij 500.000 gewonden vielen aan de Australische kant waarvan er ruim 200.000 omkwamen. Aan de Turkse kant vielen er ruim 83.000 doden. Een enorme veldslag die een diepe indruk heeft achtergelaten op alle Australiers en een hechte band heeft doen ontstaan tussen Turkije en Australie. Dat is het officiele gedeelte, met een herdenking vroeg in de ochtend en een parade met veteranen in de stad (zoals in nederland op 5 mei).
Omdat men al decennia vrij heeft op deze dag zijn er allerlei activiteiten ontstaan binnen dit land die niets met herdenken te maken hebben, maar des te meer met bier drinken. Zo is er een speciaal spel dat gespeeld word op Anzac Day. Het is verboden om dat spel op andere dagen te spelen in Australie, maar vandaag word het door stilzwijgend geaccepteerd, mede doordat het zo massaal gespeeld word dat er geen houden aan is. Het heet 'two-ups' en het is een soort gokspel met muntjes, volgens mij is het gewoon inzetten op kop of munt. Minimum inzet is 5 dollar en je mag tegen iedereen wedden. Ik heb het nog niet gezien, maar ik vertrek zo naar de pub om te kijken hoe het eraan toe gaat. Ik ben gewaarschuwd dat er veel geschreeuwd word en dat het allemaal ontzettend snel gaat. Gelukkig heb ik geen geld om te gokken, dus wat dat betreft ben ik veilig!
Ik hou jullie op de hoogte van deze spannende gebeurtenis...........zal wel een goeie omzet worden voor de pub.......liters bier, vele liters bier.